Nog twee dagen en dan moet het werkstuk klaar zijn. Mijn jongste zit beneden achter zijn computer te zwoegen. In het begin had hij ruim de tijd en nam hij deze ook om zijn eigen teksten te schrijven. Deze zijn dan ook duidelijk herkenbaar. Dan nadert de deadline en worden de hoofdstukken langer en zijn de teksten ook herkenbaar, maar dan als overgenomen teksten uit het boek dat hij uit de biep heeft als informatiebron. Samen bekijken we de teksten en bespreken we hoe hij dat in zijn eigen woorden om kan zetten. Korter en met minder moeilijke woorden. Hij zucht. Het is zijn werkstuk en natuurlijk moet hij zelf de inhoud bepalen. Maar ergens vind ik dat de begeleiding op school daarin iets te kort schiet. De leerkracht k?n ook niet in het proces alle teksten bekijken en daarin begeleiden. Dat moet gebeuren in het nakijken en becommentarieren van de werkstukken. Maar dan is het voor sommigen al te laat. Dus doe ik dat samen met mijn kind en ik hoop dat hij er iets van opsteekt en dat weer toepast in het volgende werkstuk. Want het maken van werkstukken wordt in het vervolgonderwijs steeds belangrijker en jong geleerd…..
Geef een reactie