In de vakantie las mijn man het boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’. Regelmatig werden we hieruit geciteerd. Het klonk allemaal wel goed. Om geen achterstand bij hem te krijgen, ben ik er ook in begonnen. Er ging een wereld voor mij open. De Nederlandse titel van het boek dekt echter de lading niet helemaal. De Engelse titel ‘The seven habits of highly effective people’ veel meer. Het is niet alleen een boek voor leidinggevende in bedrijven. Ook voor gezinnen staan er hele duidelijke tips in. Een hele nieuwe way of life.
Maar na de vakantie kom je weer in het gewone werkritme. Het boek ligt klaar om gelezen te worden en belangrijker, om er wat meer naar te leven. Want één ding wat ik nog uit het boek onthouden heb ik delegeren. Ik heb een bedrijf aan huis en doe dus de huishoudelijke taken tussendoor. Zie ik iets liggen, dan pak ik dat, als het ff kan, even aan. Ongemerkt doe je veel, terwijl er toch meer mensen in huis rondlopen, waaronder twee kinderen, die best wel mogen leren ook dingen in het huishouden aan te pakken. Reden dus om het boek snel weer te pakken.
Dat delegeren wil er wel inbrengen. Heel kort – je maakt een lijst van taken die in en rond huis moeten gebeuren. Dit kun je wekelijks doen, maandelijks of wat het beste uitkomt. Iedereen kan aangeven welke taak hij of zij op zich wil nemen. Je verdeelt de taken. Als iemand een taak op zich neemt, is hij daar de verantwoordelijke voor. Met elkaar doe je dus de dingen die moeten gebeuren. Resultaat is dat iedereen wat doet en dat je ook nog tijd voor elkaar over hebt. Het boek had handige dingen voor mijn werk, maar ook voor het hele gezinsleven biedt het vele handvatten. Ik ga het snel weer verder lezen.
Voor iedereen die nieuwsgierig is: Dit is de website van de Covey-foundation. Jammer dat ze zich daar zo op manager richten, maar ach… de huisvrouw/huisman is tenslotte ook een manager: van het gezin.
Er is ook een boek voor pubers op de markt – dat wordt op dit moment gelezen door mijn zoon.
Geef een reactie