De tijd komt er weer aan dat ouders en kinderen in groep 8 zich gaan orienteren op de school voor het vervolgonderwijs. Dat is ook altijd de tijd dat er allerlei (rang)lijsten verschijnen over de kwaliteit van de scholen. Trouw publiceert elk jaar een lijst, in Elsevier stond een lijst en ook op internet zijn diverse lijsten te vinden. Gisteren was er een stukje op het nieuws. Ik was niet aan het kijken, de televisie stond aan en ik hoorde het geluid. De naam van een school hier uit de regio viel. Deze school werd zeer goed beoordeeld. Het is ook geen slechte school, maar ik weet dat daar de CITO score zwaar meeweegt en dat deze redelijk hoog moet zijn om het hogere niveau toegang te krijgen. Dan selecteer je dus al aan de poort. Wij zijn ook naar deze school geweest tijdens de open dagen. Trots werd verteld dat deze school altijd hoog op de lijst eindigde. Goed, een school heeft goed recht hiernaar te streven, maar als ik dan hoor dat een leerling naar een andere school verhuist omdat er weinig of geen ondersteuning is voor haar dyslexie, dan zet ik bij die hele lijst een groot vraagteken en kies ik toch liever voor een school die ook kinderen toelaat die het wat minder goed doen en er dus voor kiest om daar aandacht voor te hebben. Deze school vind je dan meestal ook wat lager op die lijsten. Kennelijk wordt daar dus wat minder op gelet.
Saskia Zeevaart zegt
Over het bovenstaande dilemma gaat mijn site. Wat bepaalt de kwaliteit van een school? Waar moet je allemaal op letten tijdens een Open Dag om te kunnen bepalen of de school goed aansluit bij jou wensen? Welke wensen heb je ten aanzien van een middelbare school? Hoe stel je de juiste vragen?Enz.
Wellicht kunnen jullie deze site vermelden op jullie site.
M.v.g. Saskia Zeevaart