Ouderbetrokkenheid is een term die ik steeds meer hoor vallen. Ouders moeten meer betrokken zijn bij de school van hun kinderen. Niet alle ouders zijn (even) actief en betrokken bij school. Je hebt ouders die altijd wel hun handen uit de mouwen willen steken. Ze zitten in de ouderraad, helpen in de schooltuin, gaan mee op schoolreisje, enz. Andere ouders denken mee met het beleid van de school en zitten in werkgroepen of de MR. Maar er zijn ook ouders wiens betrokkenheid niet zichtbaar is in een actieve bijdrage in het beleid of de activiteiten van school en soms is het enige wat zij doen hun kinderen brengen en halen. In opdracht van het Ministerie van onderwijs is er nu een onderzoek gedaan naar de verschillende soorten ouders. En ja, ook ouders kunnen in hokjes worden gestopt: er zijn vijf ouderprofielen.
Deze zijn mooi vormgegeven in een diagram. Dit diagram is tot stand gekomen via een segmentatiemodel. Meer informatie over deze profielen en het onderzoek staat op de website van het ministerie van OCW.
Maar nu wil ik natuurlijk weten in welk profiel ik pas. En dat vind ik moeilijk, want ik voel me wel betrokken bij school (geel. rood en blauw), maar dat lees ik wat zaken van geel en valt die af: belangrijkste taak van school – normen en waarden. Blijven over rood en blauw, waarbij blauw meer beleidsmatig meedenken is en rood zowel praktisch als beleidsmatig. Ik zet mezelf in een hokje: ik ben een ouder in profiel rood. Belangrijkste taken van school: sociale vaardigheden en creativiteiten, waarbij genoemd moet worden dat de rode groep gewoon gemiddeld denkt over feitenkennis en normen en waarden.
Bekijk de profielen en discussieer mee in het forum Ouderbetrokkenheid op Kennisnet: welk type ouder ben jij of als leerkracht: welke type ouder zie je het liefst op school.
Met als bij-vraag – zijn ouders eigenlijk wel in deze hokjes te stoppen?
Geef een reactie