Deze week verschenen, het grote geschiedenisspel. Spelenderwijs de geschiedeniskennis toetsen en anders veel van leren. Het spel is gebaseerd op de leerdoelen geschiedenis voor het basisonderwijs en zou dus goed aansluiten bij het geschiedenisonderwijs op school. Dat is allemaal heel aardig en mooi meegenomen, maar een spel moet daarnaast ook leuk zijn om te spelen. Dus gelijk een proefkonijn (groep 7) ingeschakeld en de doos uitgepakt. Het bord kent twee zijden en zo ook twee manieren om het spel te spelen. Met een dobbelsteen en via een tijdwijzer. Verder zijn er ducaten die we kunnen winnen, waterloo pestkaarten en zilvervloot kanskaarten. Daarnaast krijgt elke speler een tijdbalk waar we fiches in kunnen verzamelen van elke tijdperiode. Wij kiezen voor de variant met de tijdwijzer, kiezen een pion en beginnen. Mijn zoontje mag beginnen en met een draai aan de wijzer belandt hij in het tijdperk van ‘Regenten en Vorsten’. Ik pak het eerste kaartje voor hem.De eerste vraag is meteen raak. Vragen over het twaalfjarig bestand. Er staan 5 vragen en met een gooi van de dobbelsteen bepaalt hij welke vraag. Hij moet aangeven ‘waar’ of ‘niet waar’ over het twaalfjarig bestand. Het bestand duurde van 1609-1621. Dat is een makkie, want dat heeft het net deze week moeten leren. De vraag is goed en dan mag ik. Ik kom in het tijdvak van ‘Jagers en boeren’, de prehistorie. Jaagden de rendierjagers met pijl en boog? Ik denk van niet, ik denk dat ze met speren jaagden. Gelach aan de overkant, want dat is fout.
Hij mag nu kiezen, weer draaien aan het tijdwiel of voor een tweede vraag in hetzelfde tijdvak gaan. Hij kiest het laatste. Zo gaan we nog een tijdje door. In elk tijdvak zijn 3 rondes en heb je 3 keer een vraag goed beantwoord krijg je het fiche van dat tijdvak wat je in de tijdbalk kan doen. Elke eerste goede vraag in een tijdvak levert 10 ducaten op, 20 voor de tweede goede vraag en 30 voor de derde. Na ruim een uur spelen hebben we beide alle tijdvakken gehad en veel geleerd. De vragen zijn leuk en afwisselend. Soms een kennisvraag, soms een keuze vraag, waar je eventueel kunt gokken. De volgende keer gaan we de andere kant van het bord proberen. Ook voor ouders is het spel leuk en zeker de oudere geschiedenis valt nog best wel tegen. Wat was de volledige naam van Napolein. Mijn zoon had het goed, ik twijfelde. Was het echt alleen maar Napoleon Bonaparte of kwamen daar toch nog wat namen tussen? Er zijn moeilijke vragen en inkoppertjes. Maar dat houdt het ook voor de kleinere kinderen interessant. Eventueel kan gekozen worden om de tijdvakken die ze op school nog niet gehad hebben over te slaan. Het spel biedt voldoende mogelijkheden om te varieren.
Bij de uitgever Scala zijn naast het spel ook een boek en een geschiedenisklapper te koop. De klapper geeft per periode een duidelijk overzicht en het boek is leuk en leesbaar over de hele geschiedenis.
Een spel wat eigenlijk op school helemaal niet zou mogen ontbreken, maar ook voor thuis is dit een leuk spel om samen met de kinderen te spelen.
Het grote geschiedenisspel is van Scala Leuker Leren
Casteels Ingrid zegt
Hallo, ik ben lk. uit een basisschool in België. Graag info over het ‘geschiedenisspel’. Is dit spel haalbaar voor kinderen uit de zesde klas (groep 7/8) of zijn de vragen grotendeels gebaseerd op Nederlandse kinderen en uiteraard de geschiedenis van Nederland?
Karin zegt
Het spel is zeer geschikt voor kinderen uit groep 7/8. Ik heb het gespeeld met kinderen uit groep 7. Een deel gaat over de algemene geschiedenis, maar een deel gaat ook over de Nederlandse geschiedenis.
Ann zegt
@Ingrid:
Er is een Vlaamse uitgave van dit spel, uitgegeven door Uitgeverij Wolters Plantyn. De brochure vermeldt dat het spel is opgesteld conform de Vlaamse leerplannen.
(Mocht je de boekenbeurs bezoeken, daar kan je het uitgebreid bekijken…)
Ann
fleur zegt
het lijkt mij ook wel leuk vooral omdat je leer met een spel best wel grappig want in boeken is het meestal heel saai en dan kan je het in een keer leuk maken met een computer geweldig toch