Onze oudste zoon heeft dyslexie. Dat is in het voortgezet onderwijs ontdekt. Dat hij geen sterlezer was, dat wisten we wel. In de brugklas werd hij getest en dat het nét niet dyslexie was, was voor ons geen verrassing. Lanzaamaan merkte we dat vooral het leren van talen problemen begon te geven. Hoelang de jongen ook leerde, hoge cijfers werden het nooit. Toen daar ook nog eens Duits bij kwam kwamen de problemen pas echt. Uren leren en dan nog een dikke onvoldoende. Tijdens het mentorgesprek toch maar weer eens aangekaart dat hij in de brugklas wel getest was, maar nét niet dyslexie had. En tja, ook bij dit soort dingen is nét niet, toch wel een beetje. In 3VWO is hij dus weer getest en nu bleek dat er toch wel een vorm van dyslexie was. Op sommige vlakken scoorde hij dan ook slecht. De dyslexieverklaring kwam en dat maakte een aantal dingen al makkelijker. Proefwerken op groter formaat, extra tijd en bij de verschillende vakken waar spelling niet de hoofdzaak is, geen puntaftrek voor spelfouten. En ondertussen elke weer RT. Maar nu staat hij voor profielkeuze. En welk VWO profiel je ook kiest, overal zit Engels in én een tweede vreemde taal. Frans leren vindt hij makkelijker, dwz minder moeilijk, want Duits lijkt zo ontzettend op Nederlands dat hij de verschillen niet ziet of hoort. Maar Frans lezen en daar hele verhalen mee schrijven is wel een heel ander verhaal. Duits lezen vindt hij niet zo moeilijk en van Duits naar Nederlands leren ook niet. Maar alles kost hem wel ontzettend veel tijd. Dat zal in de bovenbouw van het VWO absoluut niet minder worden. Ook de andere vakken zullen dan steeds meer tijd gaan vragen, dus uren leren op een taal – dat is dan echt niet meer mogelijk. Gelukkig gloort er licht aan het eind van de tunnel. Scholen kunnen vrijstelling geven voor de tweede vreemde taal als het kind naar een lager niveau zou moeten voor die taal, maar verder op het hogere niveau zou kunnen meedraaien. Dit betekent dus dat als alle vakken goed zijn, maar op basis van de cijfers voor de vreemde talen zou een kind eigenlijk moeten blijven zitten of teruggezet van bijv VWO naar HAVO een school kan beslissen om vrijstelling te geven voor de tweede vreemde taal.
Voor meer informatie zie ook de website van Balans.
Marielle zegt
Gelukkig kan dit tegenwoordig. Ik heb jaren geleden wel eens meegemaakt dat een heel goede leerlingen met supercijfers voor exacte vakken zou blijven zitten op een taal. Dat is toch wel erg sneu. Ik trek me dit soort zaken nog meer aan nu blijkt dat mijn zoon ernstige dyslexie blijkt te hebben. Helaas heeft hij een erg onwillige juf. Ik kreeg al te horen dat ik maar moest accepteren dat hij dommer is dan ik zou willen…
Redactie zegt
Onvoorstelbaar toch, maar sommige leerkrachten hebben er moeite mee volgens mij. De leerkracht van de basisschool reageerde in eerste instantie ook van ‘Ach, met de testen die ze daar gebruiken is iedereen dyslectisch…’. Alsof je ze aanwijst als hoofdschuldige of zo, of een klacht indient omdat ze het zelf niet hebben gezien.
Maar zo’n reactie als die juf…ik hoop dat de rest van de school wel welwillend is, goede IB-er bijvoorbeeld. Succes.
Scholier zegt
Ik wil niet vervelend zijn maar ook voor kinderen zonder dyslexie kan een vreemde taal heel moeilijk zijn. Deze kinderen zitten ook uren te leren en halen ook steeds een onvoldoende. Leuk verhaal maar voor veel niet-dyslectici is het gewoon oneerlijk. Iedereen heeft vakken waar hij minder goed in is. Uw zoon zal zeker dyslexie hebben en ik vind het ook een goede zaak dat hiermee rekening gehouden word maar het moet geen pretpakket worden!
redactie zegt
In mijn tijd was vroeger een pretpakket het pakket met veel talen. Ik vind een pakket met wiskunde, natuurkunde, scheikunde, informatica, biologie en het profielvak Technasium Onderzoek en Ontwerpen nu niet echt een pretpakket. Zeker niet met het eindexamen, waar je juist voor deze vakken nog een hele boel tijdens de examenperiode moet leren. Ik hoor zoveel mensen die nu examen hebben zuchten dat ze exacte vakken gehad hebben en gelukkig alleen nog maar talen hebben, want daar hoef je tijdens de examenperiode niet meer zoveel voor te doen, want dat zijn allemaal teksten. Nee, een pakket met alleen Engels en Nederlands (en geen frans of duits erbij) is zeker niet een pretpakket.
Christel zegt
Als je geen 2e vreemde taal hebt, is het inderdaad nog geen pretpakket. Twee klasgenoten van mij hebben gewoon een vervangend vak gekregen en met al die exacte vakken hebben ze nog meer dan genoeg te doen. Talen zijn echt wel meer werk met dyslexie. Je doet langer over de teksten en woordjes leren is lastiger, want je kunt ze niet in je hoofd stampen, dus je moet bij elk woord een verband bedenken om te onthouden. Voor de rest is het voor sommigen met dyslexie een drama om als die woorden te spellen. Dit is trouwens eigen ervaring, want ik zit nu in 6vwo en heb dyslexie en ook Frans en Duits en nog de exacte vakken. Je mag het best oneerlijk vinden als dyslecten allerlei aanpassingen krijgen, maar ik wil best een keertje met je ruilen.
fred zegt
pretpakket of niet, het blijkt discriminatie van kinderen die niet-dyslecties zijn. Als je beperkingen hebt moet het zo zijn dat je gewoon niet goed genoeg bent om bepaalde dingen te bereiken. Vrijstellingen leiden enkel tot waardevermindering van het eindpapiertje. Als ik een been mis kan ik ook geen profvoetballer worden, dispensatie of niet.
Christel zegt
Maar als je een taal (behalve engels en nederlands) gewoon vervangt door een ander vak maakt dat niets uit en is er dus geen waardevermindering. Als je iets niet kan ga je dat niet studeren, dus dat profvoetballerargument gaat niet op.
Karin zegt
Ik geef je helemaal gelijk Christel. Mijn zoon heeft ipv Duits nu een exact vak extra in zijn pakket genomen. Ik vind het een rare opmerking dat als je beperkingen hebt je gewoon niet goed genoeg bent om bepaalde dingen te bereiken. Dus heb je dyslectie en daarom geen frans en duits in je pakket ben je ook niet goed genoeg om naar een universiteit te gaan. Maakt niet uit als je daar scheikunde of natuurkunde voor in de plaats neemt. Lijkt me waardevermeerdering eigenlijk. Je ontneemt kinderen anders een kans op een studie die ze goed aankunnen alleen maar omdat ze moeite hebben met de vreemde talen (en vergeet sowieso de moeite met Nederlands niet)