Bij ons op school maken de kinderen docu-werkstukken. In een schooljaar moeten ze er drie maken over verschillende onderwerpen. Bij groep 7 en groep 8 help ik als ‘docu-moeder’. Ik doe dit nu al drie jaar en het is leuk werk, meestal.
E?n groep die ik nu begeleid is anders. De ene helft is serieus aan het werk, denkt na over een woordveld en leervragen en heeft stapels boeken voor zich waar naarstig in gezocht wordt naar informatie. De andere helft zit achter de computer. Een paar van hen zijn nog wel aan het werk, maar de rest hangt. Google voor de neus en maar woorden invullen. Af en toe klinkt het geluid van een spelletje. ‘Tja, daar kwam ik zomaar op’. Dat kan, maar dat betekent niet dat je het ook moet gaan spelen. E?n jongen hangt het hele uur rond de computers. Hij doet echt niets. Terugsturen naar het lokaal helpt maar even, dan hangt hij er weer. Er komt niets uit zijn handen. Ook bij een aantal andere jongens jeuken mijn handen. Ze maken lawaai, kletsen door alles heen, storen iedereen en erger nog – ze trekken zich niets van een waarschuwing aan. Hun werkstukken gaan over niets en het kan ze niets schelen. Het is voor het eerst dat ik dit zo meemaak. Is het toeval? Zitten toevallig een heleboel onge?nteresseerde kinderen bij elkaar in de klas? Steken ze elkaar aan? Of zijn kinderen niet meer ge?nteresseerd in meer dan computers, tv en buiten hangen?
piet zegt
hoi ik weet niet waar ik mijn werkstuk ver moet gaan houden
Daphne zegt
Piet ,
Leuke onderwerpen zijn er genoeg .
Bijv. Kindermishandeling , vriendschap , Muziek , of over je hobby’s of misschien een beroep wat je later wil worden of heel erg leuk vind .
maaike zegt
Ik hou mijn ducu werkstuk over tankstations maar ik kan bijna een informatie vinden weten jullie meschien een site. Laat dan even een berichtje achter.
azra zegt
ik heb mijn docu werkstuk over stormen ik heb er een 10 voor gehaald