Mijn eerste idee van de Wii was vooral veel bewegen, maar dat valt mee (of tegen, ’t is maar hoe je het bekijkt natuurlijk). Je kunt er ook ‘gewone’ spelletjes mee spelen waarbij je de controller als besturingselement gebruikt. Eén van de spellen die we nu hebben is Big Brain Academy. Een uitdagend spel waarbij vooral je hersenen getraind worden. Je begint met een test en daarin wordt gekeken hoe de verdeling van de verschillende delen van je hersenen is. Of zoals ze op de Academy zeggen, hoe zwaar elk onderdeel van je hersenen is. Want je hebt geen IQ oid, nee, je hersenen hebben een bepaald gewicht en hoe meer je weet, hoe zwaarder. Dat is logisch. Ik hou wel van deze benadering. ZOu je hem omzetten in IQ dan krijg je toch een wat raar beeld denk ik. Mensen hangen daar toch eerder een waarde aan. Dus gesettled op de bank, spel opgestart en test gedaan. SOmmige dingen ben je goed in, sommige dingen dus helemaal niet en dat blijkt dan ook uit de grafiek die de verdeling over het verschillend hersengebruik. Zo heb je het geheugen, de mogelijkheid om dingen te herkennen en identificeren, analyseren, visualiseren en rekenen. Via allerlei leuke spelletjes en vragen train je een onderdeel van je hersenen. Ontzettend leuk je merkt al vrij snel welk deel van je hersenen bij jou goed functioneert en welk deel niet. Geheugen is een ramp, visualiseren gaat goed. Rekenen soms en analyseren een redelijke ster.Maar er is één groot nadeel aan dit ontzettend leuke spel: het is helemaal in het engels. Terwijl de plaatjes en de spelletjes zeer geschikt voor kinderen zijn moet je toch wel wat Engels kennen om te begrijpen wat de bedoeling is van sommige spellen. Zo krijg je af en toe vier plaatjes voorgeschoteld en daar moet je één of meer plaatjes van aanwijzen die aan een bepaald criterium voldoet, bijvoorbeeld de grootste of de snelste, of als instinkertje, de op vier na grootste (de kleinste dus). Maar dat alles in tekst in het Engels. Mijn Engels is toch redelijk tot goed, maar in de snelheid waarin het moet heb ik er zelfs af en toe moeite mee. Kinderen zouden het dus samen met hun ouders moeten doen, maar die moeten én dan snel lezen én snel vertalen en dan kunnen de kinderen pas actie ondernemen en dan kan de tijd alweer om zijn. IK vind dit ontzettend jammer.
Maar goed. De studierichtingen in de Academy nog een keer op een rijtje. Op de website van de Academy staan ook wat voorbeelden van de verschillende soorten spellen. De voorbeelden zijn te zien in de verschillende klassen.
- Identify of herkennen: Je ziet een aantal afbeeldingen. Die piepen dan eventjes omhoog uit een put, maar samen met andere plaatjes die niet tussen de afbeeldingen staan. Snel moet je dan met je controller het juiste plaatje aanwijzen. Je moet dus goed kijken en snel reageren én de juiste keuze maken. Of er komt een onduidelijk plaatje in beeld. Hoe snel zie je wat het voorstelt? Helaas is dit een van de spellen waarbij de oplossingen in het engels staan. Bij het derde spel kun je met een ‘lichtje’ kijken naar verschillende beestjes of voorwerpen in het donker. Van welk beestje zijn er het meest?
- Analyse of analyseren/beredeneren: Ook typisch een oefening voor beelddenkers volgens mij. Je krijgt een voorbeeld van een figuur en daarna krijg je een stapel blokken in beeld. De bedoeling is dat je de juiste blokken weghaalt zodat je hetzelfde figuur krijgt als het voorbeeld. Alleen in het voorbeeld staan natuurlijk niet de lijntjes van de blokken. Soms lijkt dit heel moeilijk, maar dan is de oplossing toch heel eenvoudig. Je moet dus even eerst goed kijken en dan een blokje wegschieten. Leuk spel.
Het spel ‘speedsorting’ is een stuk lastiger. DIt is weer een van de spellen waarbij de vraag in het engels is. Het spel is leuk, want je moet soms even goed nadenken over wat ze vragen. Maar omdat het in het Engels is, is dit spel voor kinderen wat moeilijker te spelen.
Het derde spel met de blokken is echt een oefening voor ruimtelijk inzicht. Je krijgt een soort Rubrick kubus te zien, waar delen van weg zijn. Eronder draaien vier kubussen. Welke kubus is gelijk? - Memorise of herinneren: Daar ging ik dus geheel de mist in. Vogelkooitjes met en zonder vogel. Doek over alle kooien en dan gaan ze bewegen en moet je onthouden in welke kooi de vogeltjes zitten. Mijn jongste zoon was daar veel handiger in. Hoe kun je dat nu toch allemaal onthouden? “Jij volgt de kooien met de vogeltjes, ik die ene zonder vogeltje” was zijn antwoord. Ik ben benieuwd hoe hij het redt als er meer kooitjes komen, want volgens de website blijft het niet bij een lege kooi. Ook moeilijk is het gezichten herkennen. Er komen wat kinderen voorbij op fietsjes of ze gluren om een hoekje. Als ze weg zijn krijg je een aantal gezichten te zien. Welk gezicht heb je daarvoor ook gezien? Of omgekeerd onthouden. Je krijgt een aantal dingen te zien en die moet je dan reproduceren in omgekeerde volgorde. Lastig, want het gaat best wel snel.
- Visualise of visualiseren/verbeelden: Oefeningen waarbij je goed moet kijken en vooral ook goed moet nadenken. Sommige lijken makkelijk, maar dan gebeurt er net weer iets wat het moeilijker maakt. Zo is er de oefening met het treintje. De rails is niet af. Je moet stuk voor stuk op een goed stuk rails klikken om de rails klaar te maken. Maar hoe zie je snel of de rails naar links of naar rechts moet? Voor je het weet belandt de trein ergens in de struiken. Of de oefening waarbij je uit 4 plaatjes de afwijkende moet halen. Soms zie je het duidelijk, maar soms is het ontzettend lastig. Maar de oefening waarbij je een schilderij af moet maken is wel het lastigste onderdeel hier vind ik. In het begin lijkt het eenvoudig, maar dan begint het schilderij te draaien en zie je dan wel snel genoeg welk stuk waar moet. Ontzettend leuk, maar een vergissing is zo gemaakt.
- Compute of rekenen: Het rekenen is hier voor mij niet het moeilijkste, het goed bedienen van de controller wel en ook een stukje geheugen training hier. Bij twee oefeningen moet je met je controller dingen wegschieten. In het ene spel is het de bedoeling om in de juiste volgorde ballonnen kapot te schieten en in het andere spel schiet je zodanig blokken weg dat de blokken die overblijven opgeteld het gegeven antwoord geven. Zo is het antwoord bijvoorbeeld 12 en heb je de blokken 5, 6, 3 en 1. Schiet je 3 ertussen uit, dan vormen de overige blokken 12. Het derde spel is vooral goed opletten. Er hangt een mandje en daar komen blauwe en rode ballen in. Maar soms vallen ze er naast. Als je goed hebt opgelet weet je het antwoord op de vraag: welke kleur ballen zitten er het meest in? Of zijn het er evenveel?
Over het algemeen is Big Brain Academy leuk voor jong en oud. Je kunt het alleen doen maar ook met meerdere (niet tegelijk, maar omdebeurt). Hoewel het spel voor 3+ is, lijkt het me voor de kleintjes toch wel erg moeilijk, zeker zonder hulp. Hoewel sommige kinderen snel door hebben wat de bedoeling is, zullen ze bij sommige spellen toch echt iemand nodig hebben die het engels voor ze vertaalt.
Big Brain Academy voor Wii is te spelen op de Wii van Nintendo en is een onderdeel van het Touch Generations assortiment.
houda zegt
hallo,
alles goed met mij wel maar ja ik wil de big brain ook op de computer oefenen maar ik ik kan niet zo goed reken maar en door dat ze me afleiden of me niet kan concetreren maar stuur de spelletje die ik op de computer wil doen maar bij me msn maar ik wil het wel gratis voor 2 of 3 weken bedankt voor de aandacht