Ouderbetrokkenheid is tegenwoordig steeds meer een hot item. Eindelijk realiseert men zich in Den Haag dat een school uit meer bestaat dan leerkrachten en leerlingen. Ouders, en vooral betrokken ouders, zijn reuze belangrijk op school. Dus heeft minister van der Hoeven een forum geopend bij Kennisnet, waar ouders, leerkrachten en schoolleiding met elkaar in discussie kunnen. Hoe krijgen we de ouders meer de school in, hoe krijgen we ze meer betrokken, dat is eigenlijk de vraag. Maar waarom voelen ouders zich niet betrokken bij de school? Van oudsher was dat natuurlijk ook niet de gewoonte. Kinderen gingen naar school en de leraar was de baas, ook over de ouders. En die waren ervan overtuigd dat de leerkracht wist wat hij deed en dat inspraak niet mogelijk was. Bovendien deed je dat gewoon niet. De Meester van school was één van de notabelen van het dorp en daar ging je gewoon niet tegenin. Tegenwoordig weet iedereen overal wat van en anders denken we wel dat we overal wat vanaf weten. We zijn zeer bewust van wat er allemaal kan spelen en gaan daarover ook in discussie met de leerkracht. Maar die is dat niet gewend.Kortom, op dat gebied is er nog veel te leren, zowel door de ouders als door de leerkrachten. Eigenlijk staat bij het hele ouderbetrokkenheid maar één ding echt centraal, namelijk een goede communicatie tussen ouders en leerkracht en tussen ouders en school. Als die er is, is ouderbetrokkenheid een hele natuurlijke zaak. Waar een goede communicatie is, is betrokkenheid. Dus waar we eerst aan moeten werken is aan deze communicatie. Op de oudersite van Kennisnet staat al veel informatie over de communicatiemomenten tussen ouders en school. Punten waar op veel scholen vast wel wat verbeterd kan worden. Ze zullen hier op het weblog allemaal wel een keer aan bod komen.
Geef een reactie