‘Heb je dat niet geleerd op school?’, vraag ik mijn oudste wel eens als hij met een huiswerkvraag bij mij komt. Soms wel, soms niet of gewoon vergeten, maar of ik het antwoord dan weet. Daar heb ik nu geen probleem meer mee want hier in de kast staat nu ‘Het basisschoolboek’. Een boek wat eigenlijk in ieder gezin met kinderen in de kast moet komen, want ‘alles wat je leert op school’ staat erin. En als ik dat boek eens doorblader, leren ze best wel veel op school. Maar ook voor ouders is het een handig naslagwerk, want wie weet er nog precies hoe dat ook alweer zat met die wederkerende voornaamwoorden of met de bijwoordelijke bepaling? Ik moet er toch altijd weer even over nadenken. En bladzijde 55 is echt een pagina naar mijn hart. ‘Veel gemaakte fouten’, en wat zijn ze herkenbaar. Ik hoor mij moeder gewoon roepen naar ons als wij weer eens riepen ‘Maar hij is veel groter als mij, dus dan is dat niet eerlijk…’ ‘Dan ik’ riep mij moeder dan. En ja, dat staat hier ook. En de klassieker ‘Hun hebben dat gedaan?’ ‘Hullie’ roep ik dan naar mijn kinderen, ‘wij, jullie, hullie..’. ‘Nee, wij, jullie, zij’, roepen ze dan terug en vervolgen met een zucht ‘zij hebben dat gedaan’. Maar goed, taal is maar één van de hoofdstukken in het boek. Naast taal is er ook aandacht voor rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en nog veel meer.
Tien hoofdstukken bevat het boek in totaal. Elk hoofdstuk heeft zijn eigen kleur, waardoor het makkelijk zoeken is in het boek. Het vak wereldorientatie is verdeeld over meerdere hoofdstukken, waaronder geschiedenis en aardrijkskunde. Maar verder is er ook een hoofdstuk samenleving met informatie over de overheid, Nederland, Europa en de rest van de wereld en over de rechtspraak. En er is een hoofdstuk Ruimte, aarde en milieu. En natuurlijk Natuur, Natuurkunde en techniek, Verkeer en tot slot Engels.
Het geschiedenis hoofdstuk is onderverdeeld in de tijdvakken die de kinderen op school leren. In twee pagina’s kort de belangrijkste feiten van die periode en een tijdbalk met de belangrijkste gebeurtenissen. Aan het eind van het hoofdstuk een jaartallenoverzicht (1566 Beeldenstorm), een overzicht van belangrijke personen en een begrippenlijst.
Het hoofdstuk aardrijkskunde vertelt over kaarten en hoe je ze moet lezen, over Nederland en de steden en de dorpen. En over de landschappen, de grondsoorten en het bodemgebruik. En natuurlijk over Europa, het klimaat, over de wereld en de wereldproblemen. Ook dit hoofdstuk eindigt in een uitgebreide begrippenlijst. En voor de lessen topografie staat achterin de Citolijst van aardrijkskundige namen die kinderen aan het eind van de basisschool moeten kennen op de kaart moeten kunnen aanwijzen. Bij Europa valt me op dat ik toch veel meer landen heb moeten overhoren. Ik mis Estland, Letland en Litouwen. Servië en Montenegro, Bosnie-Herzegovia (waarvan ik dus nog steeds niet weet hoe je dat toch schrijft) en nog wat landen en hoofdsteden. Hebben mijn kinderen dus meer geleerd dan nodig is?
Alle hoofdstukken bevatten de leerstof in het kort, zoals deze is vastgelegd in de kerndoelen van 1998. De kerndoelen zijn natuurlijk steeds aan vernieuwing onderhevig. Nieuwe kerndoelen zijn dan ook meegenomen, maar kerndoelen van 1998 die in de nieuwe kerndoelen is weggelaten staat nog wel in het boek. Oudere methodes worden nu eenmaal op de scholen niet direct vervangen en zijn nog redelijk gangbaar in het onderwijs.
Het is het een heel handig naslagwerk. Achterin het boek is ook een uitgebreid register waar je op onderwerp kunt zoeken en het hoofdstuk geschiedenis heeft een handig jaartallenoverzicht.
Het basisschoolboek is een uitgave van Scala Leuker Leren
ISBN-10: 90-77990-60-2
yvonne zegt
ik wil graag een boekje bestellen kan dat? laat mij dit zo snel mogelijk weten
groetjes
yvonne
westerling