Donderdag was dan de Bankbattle. Iets wat echt elke school in de gaten moet houden. Het is niet alleen ontzettend leuk, maar ook nog eens ontzettend leerzaam. Niet alleen qua kennis, maar ook qua organisatie, samenwerking… Donderdag ben ik de klas van mijn zoon gaan kijken. Daar was een heel documentatiecentrum ingericht. Stapels met atlassen, woordenboeken, schoolboeken, tijdschriften en natuurlijk de karren met alle boekjes voor de werkstuklessen. In de hoek stonden 6 computers op scherm. Meer mocht niet. Om half tien was het startsein en ging de speciale website de lucht in. Elke groep die meedeed had 3 enveloppen, A, B en C. Op de website werd aangegeven met welke envelop werd gespeeld, de anderen moesten ongeopend weer retour. In de envelop zaten kaartjes met verschillende rubrieken, die bliksemsnel werden uitgedeeld aan de diverse groepen. En iedereen ging aan de slag. De meeste kaartjes waren meerkeuze en het goede antwoord leverde een letter op. Sommige opdrachten stonden op de bankbattle website. Twee kinderen namen alle antwoorden in ontvangst en vulden de letters in op een speciaal veld. Uiteindelijk zouden de letters een opdracht vormen en het antwoord daarvan moest weer ingegeven worden op de bankbattle site. Leerkrachten en ouders mochten niet meedoen. Hoe moeilijk is het om je mond te houden, maar we houden van fair play, dus wij zwegen. Na ruim een uur waren alle kaartjes beantwoord en werd nog hard gezocht naar de juiste plek van de letters, want de cijfers stonden door elkaar heen op het antwoordblad. Uiteindelijk waren alle letters gevonden en moesten nog een paar foute antwoorden opnieuw worden opgezocht om een herkenbaar woord te krijgen. Maar toen was daar de opdracht, een rekensom en het gevonden antwoord werd gelijk ingevuld op de site. En toen was het wachten, we hadden er ruim anderhalf uur over gedaan, was dat snel genoeg? De week ervoor had een klas het in 45 minuten gedaan. Als ik de hoeveelheid kaartjes zag en het gepuzzel met de letters, dan vraag ik mij af of de leerlingen dat alleen hebben gedaan. Maar ’s avonds stond het verlossende woord op de website. We hadden gewonnen, met 3 minuten voorsprong, wat krap.Ik vind dit een erg leuk initiatief van de Rabobank. De vragen waren erg divers. Sommige konden ze direct beantwoorden, sommige antwoorden moesten worden opgezocht. Samenwerking is erg belangrijk en het leuke onze school vond ik dat de leerkracht de kinderen de organisatie zelf had laten uitzoeken. Hoe pak je dit aan, wat heb je nodig, wie gaat wat doen? En het werkte. Iedereen deed mee. Als er volgend jaar weer een bankbattle komt dan is meedoen gewoon ontzettend leuk. En de winnaar? Die krijgt een karikatuurtekenaar in de klas die van alle kinderen een leuke karikatuur maakt die ze mee mogen nemen. Het enige puntje van kritiek vind ik alleen het toezicht. Er kwam wel iemand van de Rabobank even bij het startsein kijken en die ging ook wel bij de andere scholen langs, maar er is geen controle verder op iedereen zich aan de regels houdt. Zijn er echt maar 6 computers waar op gezocht wordt en helpen er echt geen leerkrachten en ouders mee?
Maar het is natuurlijk maar de vraag of je op een oneerlijke manier wilt winnen.
Geef een reactie